BeNgAnG TaK??hihi =)

u click me,,i click u!!

Monday 4 July 2011

Mukmin Professional??

assalamualaikum w.b.t

harap2 suma sihat n sntiasa d bwah rahmat illahi..maaf sangat sebab da lama blog ni bersawang..malas + bz menyelubungi jiwa raga ini..padahal banyak ja masa yg ada..tapi.........entah lahh



ok kenapa tajuk saya mukmin professional..sbenarnya masa balik dari mengajar..bukak la ikim fm dan kebetulan ada slot mukmin professional bersama ust pahrol..sy sangat sukakan dengan caranya yang santai dan berhemah..bernas dan berisi setiap apa yang dipertuturkan oleh pendakwah bebas ini..

dhtu bru lah semngat utk menulis meronta2..rindukan kwan2 blger n etc..apa itu mukmin yang professional??adakah kita cukup sebagai seorang hamba ALLAH yang beriman dan professional..adakah cukup dengan ibadat khusus dan umum kita layak digelar mukmin yang professional..cukupkah sekadar itu??

Mukmin professional ini mestilah kita menjaga hubungan yang baik sesame ALLAH dan sesame manusia..mana mungkin kita digelar mukmin yang professional kalau kita siang malam beribadat dan berpuasa..tetapi akhlak kita sesame manusia langsung tak menunjukkan kita ni seorang yang mukmin..mengumpat..mulut lazer..nauzubillahiminzalik..smoga kita dijauhkan dari sifat ini amin…

Di sini saya nak kongsikan satu hadis mengenai wanita yang kuat beribadat tapi tak menjaga tutur katanya sesame manusia..

Yang bermaksud : Ditanya orang kepada Rasulullah S.A.W., “Wahai Rasulullah, si polan itu (perempuan) siang hari berpuasa, malam hari dia bangun kerana mengerjakan ibadah. Cuma dia ada sedikit cacat. Akhlaknya rosak iaitu dia menyakiti jirannya dengan lidahnya”. Lantas dijawab oleh Rasulullah, “Tidak ada kebaikan lagi pada wanita itu bahkan dia adalah menjadi ahli neraka.”

Semoga kita dapat manfaat dan pengajaran daripada hadis di atas..
Bila dengar slot ini terus termuhasabah dalam keta..Ya Allah..aku ni cmtu jgak kdg2..terlepas pandang..terlepas cakap..pasti aka nada yang terguris dengan tindakan dan kata2 ini walaupun tanpa sengaja kan??

Apakah kita menjaga waktu untuk beribadah dengan Allah apalagi wktu sesama manusia…jom kita sama2 merubah diri dan kehidupan dalam mencapai mukmin professional insyaallah =))



Jom sama2 hayati hadis ini~

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya) ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata :” Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah :” Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan. ”Riwayat Muslim

14 comments:

zati embong said...

setuju!

anis,jat baru nk bertunang.insyaAllah end of dis month.

aNiS aNiSa said...

tahniah jat!!!

suka3...da bhgia da dy..tahniah~

bila la giliran anis plak kan jat =((

dill said...

semoga diri ini menjadi muslimah yang diredhai Ilahi.

Ameen.

dill.

Bunga said...

bunga setuju..:)

kurus said...

setuju dik ... thanx for sharing ya :)

Noor Fatin said...

betol tu. setuju sangat. terima kasih berkongsi info :)

kindergartenlibrary said...

sangat setuju !!!
sweetnya entri ni ~

lady-D said...

bukan sng nak jd mukmin yg pro ni kan..kene jaga betul2 ni..InsyaAllah, semoga kita semua menjadi mukmin yg pro..thanx akak for sharing this entry^^

Bidadari Syurga said...

yaaa saya cuba sehabis baik menjadi hamba sejati... sekali up entry best... sukalah...! mekasih awak....

Cik TeN10 said...

Thanks dear.. perkongsian yg amat baik.. peringatan utk saya dan kita semua.. =)

dear anies said...

rs terharu..

terima kasih!

Kerana LiverpoolFC episode 1

Faaein Talip Roy said...

owh.. sering saja guna perkataan 'kalau' tu.. =(

cik najah said...

muhasabah diri :)

curious said...

salam, ni anis mana satu, adakah bernama hanisah harun atau bagaimana?hehehe

Rhodhiyah