BeNgAnG TaK??hihi =)

u click me,,i click u!!

Friday 15 April 2011

Contest Tabik Sama Kamu!!

Assalamualaikum…

Kali ni saya nk sertai satu contest daripada akak mina...
first time ni join contest..harap2nya ada rzeki lah kan hehe

Sapa wanita yang paling di sanjungi??kalau korg sapa??kalau aku kan..smestinya mama!!!syg sgt kt mama...
Sebenarnya dulu kecik2 kan..aku ni nakal n cerdas sangat..melompat dari satu meja ke meja yang lain,,dari kerusi ke kerusi..cmna tau??pdhal bkannya igt pn kan..sbbnya bila time raya atau ada majlis apa2..akan terjumpak la kawan2 mama..macam biasa kan akan salam la..pastu tau tak apa yang diorang cakap??
Kwn mama : “la…dah bsaq rupanya anak che nah ni,,yang ni la time kcik2 dlu dok lompat atas meja ni kan”
Aku : pergh!! Aku tersipu2 malu smbey tersenyum2..tebai gila muka time tu sob3..
ada kata cmtu..skrang ni mana la ada dk lompat atas meja g dah..nak lompat2 pn dlm blik ja hehe..tp my mum sbar ja mlyan krenah anak dy yang paling nakal ni..
lepas tu dah besar n terus besar la kan..aku ni ley kategorikan anak yang paling nakal la jugak..sbb byk buat msaalah hehe..
dulu2 time f3 dduk umah sewa tau awal tahun..pastu nk g skola macam jauh skit kan..*pdhal dkat ja..mintak la kt mama nk satu bnda ni..
aku : “mama,,nak beskal..susah la p skolah xdak beskal huhu”
mama: mintak la kt abah,,mama bukan keja pn
aku : ala mama,,mama bgtau la kt abah huhu,,
pastu mama senyum ja,,dua tiga hari lepas tu,,abah ajk p kdai beskal nk beli beskal..suka gila!!pastu p skola hari2 nek beskal..hehe..
bila dk umah sewa kan,,aku kerap ponteng skola..demam la..sakit perut la,,buat2 belaka huhu..last2 cikgu kelas kol my mum soh bwk balik aku kt umah..pastu mama dgn abah pn terus p umah sewa n pindahkan suma brg blek umah dlm tmpoh 24 jam tnpa notis..sdey kan..huhu
tapi mama tetap sabaq..bila balik umah kan..mama tnya baik2..napa buat cmtu??aku diam ja..time tu hati rasa keras sangat..sian mama..bila nk dkat pmr..aku xstdy pn..main2 jugak..bila kluaq result tau aku dapat bapa?? 1A ja..
balik dari amek result tu..aku naik atas..nangis puas2..pastu mama paggil turun..mama cakap baik2..masa tu aku dgn mama ja kt umah..mama tnya apa lagi yang xckup??apa lagi yang xkena??
Gila punya sdey time tu..aku menangis2 smbey gtau la apa yang xpuas hati..mama pn nangis sama..pastu mama nsihat..xpa lepas ni usaha lagi..kita tu bukannya xpndai..tp malas..mama cakap,,buktikan kat mama ngan abah yang aku boleh..
bila keluaq result pmr,,rmai la yang kol mama n abah tnya psai result aku,,tp dapat  1A ja..malu kan??aku ley byg prasaan mama n abh time tu..
masa masuk tingkatan 4 tu,,aku terus tekad..nak stdy betul2..xnak main2 dah..nk blas kjayaan mama n abah..aku slalu bgun pagi utk study..
hasilnya??alhamdulillah..masa ting 4 aku dapat no 2 dlm kelas n SPM aku dapat 7A..sekarang aku dah Berjaya jejakkan kaki ke menara gading..bukannya xpndai kan??kira malas ja lah kan3 hehe..*prasannya!!ops hehe
masa tu..aku tau mama dgn abah la org yang paling gembira..aku tersnyum puas sbb dapat banggakan mama n abah time tu..tapi aku ada banyak benda lagi nak buat utk gembirakan mereka lagi!! =’=
stiap kali kalau ada msaalah kan..mama pasti akan dgaq dan bg nasihat..klu aku buat prngai pn..mama xpnah marah terok2..dy akan cakap n nasihat baik2..pastu aku ngis..kalau mama xsuka apa2..mama akan mesej..walaupun kami dduk serumah..aku kt ats n mama kt bawah..bila mesej ni snang ckit nak luahkan segalanya kan??
Sampai sekrang pon kalau ada masaalah,,org first yang aku akan crik adalah mama!!kalau dapat pointer rendah pn..mama xpernah marah..mama akn nasihat dan terus nasihat..
Kalau aku degil xdengar cakap mama,,abes kuat mama akan diam…merajuk xnak ckap dengan aku..huhu..aku pn pjuk la mama hehe
Tapi bila pkir2 balik sekarang ni apa yg dah aku buat kat mama dlu..aku mesti sdey..xsptotnya aku tak patot buat pekara2 yang menyakitkan hati mama..kan bgus kalau aku sdar pkra ni dari dlu lagi..hurmm =((
Sbb tu lah mama wanita yang paling aku sanjungi sebab mama sangat sabar melayan kerenah aku..walaupun kdg2 hati mama tercalar dengan sikap aku..tapi mama xptus2 berdoa utk aku setiap kali usai solatnya..
Smoga aku dapat menjadi wanita yang sabar dan baik seperti mama utk anak2 aku nnt..amin..=)


Saya sayang mama sy!!ramai org cakap muka aku cm mama,,
tapi sayang..kulit xsama..gen abah kuat..tu gelap cket keh3



Ni ada satu video yang aku nak kongsi..bila aku tgk video ni kan..rasa sdey sangat..moga2 mak n ayah kita akan bhgia di dunia dan akhirat..jom sama2 kita hayati video ini…=)



Apa yang diidam2kan ek??erm,,sangat mengimpikan dapat menjadi anak yg solehah,,hamba yg bertaqwa dan beroleh keluarga yang bahagia di dunia dan akhirat..mengimpikan juga suami yang soleh yang dapat membimbing diri ini dan anak2 yang soleh dan solehah yang bakal menjadi penyeri hidup ini kelak..amin =)


Sebelum abes entry ni..aku nk share satu hadis dan ptongan ayat quran tentang wajibnya mentaati ibu..moga sama2 amek manfaat ya =)


Abu Hurairah radhiallahu 'anh berkata:

 Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya:“Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”Baginda menjawab: “Ibu kamu.”Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”Baginda menjawab: “Ibu kamu.”Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”Baginda menjawab: “Ayah kamu.”

Di antara ibu dan ayah, ibulah yang lebih berhak untuk menerima perhatian daripada seorang anak. Tidak sekadar itu, ibu memiliki hak tiga kali ganda lebih besar daripada seorang ayah sepertimana terbukti melalui hadis di atas. Syurga juga terletak di bawah kaki ibu, sebagaimana yang dijelaskan dalam hadis kedua di atas. Selain itu Allah Subhanahu wa Ta‘ala juga telah mengkhususkan beberapa ayat-Nya di dalam al-Qur’an untuk ibu. Ini tidak lain menunjukkan betapa besar dan mulia kedudukan ibu di sisi Allah dalam peranannya melahirkan anak dan membesarkannya.Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).
 [Luqman 31:14]

24 comments:

Anonymous said...

Ini kerana syurga anak dibawah tapak kaki ibu. Orang tua-tua pernah berpesan, "Kasih ibu membawa kesyurga, kasih ayah didepan mata".

Anonymous said...

T_T

~Nabilah~ said...

cdey plak dngr cter nie....hehehe.....yg lwknyer,dlm stu umah pown msj gak....

Bidadari Syurga said...

bestnya entry nie... akak tak sangka adik boleh naik dan berusaha sekeras itu dapat 7a dengan cemerlang... adoi... mesti mama awak org yg paling berbangga kerana dengan lemah lembut dia mendidik membuktikan amarah bukan penyelesaian segala akibatkan...? adoi.kirim salam kat mama adik ya...

anissnaadia said...

sygnyi mama anda :)

kem salam mama kamu ye. i do follow youu :)

Faaein Himura said...

sedihnya... teringat dekat emak kat kg.. teringat dekat ayah n semualah..

betul tu.. bila kita ingat balik apa yg pnah kita buat dulu... mmg tak patut kita melukai hati itu..

baguslah anis.. anis ada semangat untuk belajar dptkan keputusan yang baik.. sy nak juga semangat mcm tu.. tapi slalu skejap aje rasa semangat tu.. sedihnya.. =_=

Pia said...

"ishh...nakal rupa nya budak ni kecik2 dulu,suka lompat2 yer....tapi dah besar ni dah berjaya dah dia...tahniah sbb tak terus leka..semua org tak dilahirkan bodoh...cuma kurang rajin sbb tu kurang berjaya.."

Hana Rahim said...

heeeeeeeee~
bestnye entry ni:)

qyqa said...

cantiknya mama~~~~~

hebakk btoi pmr 1a, spm trus mlonjak 7a...
nikmat Allah... =)

gud luk untuk contest!!!

cik azeya said...

huu. mama awk cantik. :)

meremang sey bace. huhu. tapi hidup saye makin lame makin teruk. dulu study okey. sekarang mcm hape je. kadang2 give up. tp bile teringat kan mak. semangat tu dtg balek secare tibe2. saye syg mak saye juge. hee

azi nur said...

sedey~

zati embong said...

kita sama dear.masa upsr jat mmg malas belajr.sian kat ma dgn ayah.pmr pulun habes smpai score O.o

beautiful_rose said...

sayangilah ibu anda selagi masih ada...

KUREKURE COMEL said...

nisa nakal....hehehe...ada mak...hargai sebaiknya....


penuh kesabaran utk menjadi seorang ibu yg baik...alhamdulillah...dgn doa ibu..nisa blh berjaya skrg....


cantik ibu nisa...hehehe...lembut je muka...


tq join tau....akak hargai sgt...hehehe...

Mohamadazhan.com said...

salam

kasih ibu membawa ke syurga...redha Allah kepada hamba bergantung kepada redha kedua orang tuanya =)

M a W a D D a H said...

hargai mama dgn sebaiknya...

gud luck ya...:)

ch!natsu said...

sedey lak chin ttbe.. T_T

sekadar satu coretan said...

dulu2 semua org nakalkan...
tp mase akan merubahkan segala2nye bile kite meningkat dewasa...berfikir secara waras yg mane buruk dan yg mane baik...

ibu adalah segalanye...manis ibu nisa tu ye...

emarieys said...

saya pun syang mom saya..hehehe

nabilah_2908 said...

bertuah kamu dapat mama yg sngt penyayang...penyabar.. ;)

good luck..!! :)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
LAUK MALAS

aida4eva said...

sayangilah ibu sebelum terlambat.

kasi tabikkk!! :)

http://aida4eva.blogspot.com

dill said...

senyum ibu, pengubat kalbu :)

Miss Dill^^

aNiS aNiSa said...

@kwn: thanks suma sudi komen =)

@miss dill: sy xpaham napa sy xley kmen kt blog awk..da byk kali lawat..tp bila nk kmen xley..huuuu sdey3

Anonymous said...

singgh lg kali ni dri blog kure2 comel :P