BeNgAnG TaK??hihi =)

u click me,,i click u!!

Saturday, 26 March 2011

Kenapa kita Tak Dapat Apa yang Kita Idam-Idamkan??

Setiap orang pasti ada masaalah dan ujian kan,,samaada masaalah tu biasa2 atau pun msaalah tu memang benar2 menguji ketahanan diri..Pernah tak bila kita ditimpa msaalah kita btul2 rasa down sgt??mesti pernah kan..suma akan rasa,,Cuma kdg2 ia msaalah yang sama ataupun tak..

Pabila kita diuji kita pasti akan mengeluh..hati pasti berbisik : 
“ YA ALLAH,,kenapa aku diuji dengan dugaan yang sebegini berat..”

Tetapi hakikatnya ALLAH lagi tau apa yang terbaik utk hambanya kan..ALLAH tau kita mampu,,sebab itu kita diuji..Kita memang layak diuji,,kita ni siapalah sangat kalau nk dibandingkan dengan pencipta kita Yang Maha Agung,,kita manusia yang kerdil lagi hina..

Ok..kali ni sy nk kongsi ayat2 quran yang menjawab kepada setiap pertanyaan apabila kita diuji..jom kita sama2 hayati dan muhasabah diri =)

Kenapa saya DIUJI?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
 (-Surah Al-Ankabut ayat 2-3) ..



Kenapa saya TAK DAPAT APA yang saya IDAM- IDAMKAN?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
 (-Surah Al-Baqarah ayat 216)..

Kenapa UJIAN SEBERAT INI?..

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(-Surah Al-Baqarah ayat 286)


rasa FRUST?..

"janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (- Surah Al-Imran ayat 139)..
BAGAIMANA HARUS saya MENGHADAPINYA?..

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
(-Surah Al-Imran ayat 200)..

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
(-Surah Al-Baqarah ayat 45)


APA YANG saya DAPAT daripada SEMUA UJIAN INI?..

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... ..
(-Surah At-Taubah ayat 111)

KEPADA SIAPA saya BERHARAP?..

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya saya bertawakkal." (-Surah At-Taubah ayat 129)..


DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!..

"... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (-Surah Yusuf ayat 12 )



“TIDAK ADA SESIAPA PUN YANG BOLEH MEMBERI SYAFAAT (PERTOLONGAN) MELAINKAN DENGAN IZIN ALLAH S.W.T”

SESIAPA YANG BERPEGANG DENGAN AL-QURAN DAN SUNNAH PASTI TIDAK AKAN SESAT SELAMA – LAMANYA...

siapa kite yg nk bangga sangat dengan harta yang kita ada kt dunia ni??janganlah kita terlalu angkuh dengan harta yang kita miliki sekarang sebab semua ni kurniaan dariNYA kan

siapa kita yg nak bangga sangat dengan kecntikan yang ada pada diri kita??kalau ALLAH  nak ambik balik kecantikan yang ada pada diri kita tu bila2 masa ja DIA boleh ambil..bersyukurlah,,,janganlah terlalu pandangkan kecantikan luaran kerana ALLAH  xmemandang suma tu..yang dy pandang kecantikan nurani yang ada dalam diri kita…

kadang2 kita terlalu taksub dengan kepndaian akal fikiran manusia…ingatlah!!apa yang dimiliki manusia semuanya kurniaan dari ALLAH..
kdg2 kita terlalu kejarkan dunia hingga lupakan akhirat..smua yang ada di dunia ini..smuanya milik ALLAH..dari DIA kita datang..kepada DIA kita kembali

kdg2 kite lupa bahawa suma ni kurniaan ALLAH....
kita hnya berkata ia 'NASIB'....

betol ka tu nasib??..
nasib itu dtg drpd siapa?..

lahir kita di dunia....
umpama kain putih....
yg tiada dosa dan noda....
siapa yg mencalar ia sedemikian rupa....

siapa kita??..
HAMBA ALLAH??..
sbg apa??..
KHALIFAH....

itulh sbnr2nye kita....
"HAYATI KULLUHAL ILAALLAH" yang bermaksud HIDUPKU SEMUANYA UTK ALLAH.... .

setting niat krn ALLAH....
ckuplh stiap pkerjaan dan amalan yg kita lakukan ad lintasan ALLAH....
dlm fikiran kita.....kerana ALLAH

konsep IHSAN....
"kamu mengabdikan dri seolah2 ALLAH melihat kamu,andai kata kamu tidak melihat ALLAH..sesungguhnya ALLAH melihat kamu...."
hati adlh pnca segalanya....
bersihkan hati....

capailah keredhaan ALLAH....
"MARDATILLAH" dgn mendktkn dri pdNYA....
BITAUFIQ WANAJJAH..BARAKALLAHUFIKUM..

semoga kita Berjaya dalam hidup..semoga ALLAH memberkati kehidupan kita..amin =)

24 comments:

zati embong said...

kali ni jat xde rezeki.mungkin ada hikmahnya.

Adinda Amy Sensei said...

hidup kita memang selalu diuji....bersabar dgn ujian yg melanda...itu yg sebaiknya...

cikcleopatra said...

setiap kejadian tu ada hikmahnye kan..hee.

ieda said...

kerana kita hambanya yg selalu diuji .. dan layak diuji .. dan kerana itu dia ingin kita terus meminta dan meminta dan adakalanya kita layak menerima dan adakalanya kita pasrah selamanya ..

puteri ain said...

kadang2 kita down sangat dengan segala ujian yang kita hadapi..tapi pasti ada hikmah menanti..

mrs.sabri said...

sebab x ada rezeki utk dapat sesuatu yg di idamkan..semuanya sudah tertulis..rezeki masing2,ada yg dapat ada yg tidak..kadangkala ada je manusia yg btl2 bertuah kerana apa yg di hajatkan di makbulkan tuhan..

ch!natsu said...

btol tuh.. stiap dugaan, stiap apa yg trjadi ada hikmahnyer..
n yakinkan diri bhw apa yg telah ditetapkan itu adalah yg trbaik utk kita..
sesungguhnya Dia Maha Mengetahui..
nice one darl.. =)

Rina Rossoneri said...

Kita tahu hikmah dan sebab semua yg berlaku..tapi bila dah penat, kita xdapat nak lari dari mengeluh..
susah nak kikis habit mengeluh nih..

p/s:ptg tadi kenapa nak buka blog kamu xboleh?

aNiS aNiSa said...

thanks suma =)

@rina : ptg td blog ni problem sikit..sory yer =)

bila blog bercerita said...

bgusnye entry niyh....padat dgn mkne yg mendalam...

niesz said...

setiap rezeki mahkluk ALLAH tu berbeza2, tp ALLAH da mnjanji kan yg terbaik utk hambaNYA, moga kite sentiase bersyukur dgn nikmat kurniaan ALLAH..

MamaEma said...

rezeki ada di mana2... segala kejadian ada hikmatnya....

KUREKURE COMEL said...

fuuhh...mina selalu diuji..
ye..mina pham...semua tu...


kdg2 insan hina mcm mina ni..
susah nak kawal perasaan...
bila ditimpa ujian...

DaK CoMoT said...

comot sedih...tapi kena kuat!!thanx share ini!make me realize what should i do!oyehhhh..^_^

nabilah_2908 said...

hrumm..terkesan di hati......

setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya kan.....

jom ke APA KATA HATI pulak ;
IKAN SEBELAH

Novelgurl said...

Salam..terima kasih ats perkongsian nie =) sesungguhnya Allah maha mengetahui apa y terbaik utk kita kan ^^

gadisBunga said...

sebenarnya kita tak boleh putus asa meminta dari Tuhan, barulah rasa diri ini hamba yang hina. :)

bunga said...

itu tanda Allah sayangkan kita..

qlah said...

semuanya ada hikmahnye . kan2 ? hehe :)

p/s: moga tuan blog sihat sentiasa . :)

Ummi Hanie said...

dgn ujianlah iman kita akn meningkat...insyaAllah

TiKa LEh said...

yer, semua btol ni..smuanya allah bagi ada sebab dan berpatutan..

Anonymous said...

Tgh sdih2 tbaca lak entry ni...tq pd pnulis

yuny.lupp said...

Yela kan, pedih berat yg kita pikul slma ni ad hikmah yang tersirat. Bersabarlah duhai hati

yuny.lupp said...

Yela kan, pedih berat yg kita pikul slma ni ad hikmah yang tersirat. Bersabarlah duhai hati