BeNgAnG TaK??hihi =)

u click me,,i click u!!

Wednesday 23 March 2011

DOHA atau QATAR~

baru2 ni pada hari selasa lepas ada ujian..macam test la..kena speaking bahasa arab kt depan..10 markah..

paper ni xdak final akhir..so kena la betul2 dengan subjek ni kalau ada ujian or test ka apa..sebab semuanya bergantung kat ujian atau test dalam kelas..

ujian ni kena pilih satu tajuk,,tajuk bebas asalkan dalam bahasa arab..ketaq lutut wei kena bercakap arab kt depan huhu..so sy pon pilih la satu tajuk yang senang nak cita n smpai kat pelajar2 lain..n sy buat keputusan untuk pilih tajuk (الدورة اللغة العربية إلى القطر) yang bermaksud : lawatan sambil belajar ke qatar..

bila da pilih tajuk tu,,ingatan dan rindu ini kepada qatar huhu..teringat time belajar,,jalan2..makan2..best sangat2!!huhu

semua org tahu tak qatar kat mana??masa first nak p tu...org selalu xtau pon qatar ni katna..soalan yang kerap kali ditanya yang berbunyi.,,,,,

kawan : wei,,hang nak p buat kursus bahasa kat mana nnt??

sy : qatar...

kawan : qatar tu ktna??xpnah dengaq pon...

sy : kt doha..tau??

kawan : oww..kalau doha tu tau lah..

padahal doha tu ibu negara qatar la..orang macam xtahu sangat qatar ni..tapi bila qatar terpilih utk tuan rumah fifa barulah femes sikit kan..macam malaysia lah..negara2 luar lebih kenal kuala lumpur daripada malaysia..siap ada yang kata malaysia tu indonesia..panas!!huhu...kdg2 ada yg xtau pun malaysia ktna..sdey x??sob3

sebenarnya..setiap tahun..pihak universiti akan menghantar dua kali dalam setahun pelajar2 ke negara arab untuk lebih mendalami bahasa arab..tapi dy ada ujian la..banyak negara sebenarnya,.ada yang dihantar ke mesir,yaman,dubai dan qatar..

sy pon tercampaklah dibumi qatar selama 3 minggu..masa first nk p tu..takot,,excited...semua perasaan bercampur baur..yalah..time p qatar tu xdak kawan..suma xkenai..

tapi tekad dalam hati.." p sana nak mengaji bukan nak seronok2,,so kena berdikari"...

jadi pergilah daku sendirian bersama2 yang lain 
sampai kt sana..kami dijemput oleh orang Malaysia Qatar yang sangat baik hati iaitu ummi Norlina..

bila smpai kt sana..kami dibhagi2kan rumah..xley duduk sama2 budak Malaysia,,
sdey sangat2 awalnya..tapi paksakan diri untuk kuat jugak..
sy kena duduk dengan budak London..kawan saya yang sorang lagi kena duduk dengan budak Nigeria..n yang sorang lagi kena duduk dengan orang Uzbekistan..dua orang lagi yang bernasib baik duduk sebilik..sebab time tu kbetulan ada bilik kosong.

time tu cuba pujuk hati : “ time ni la aku kena cuba belajar speaking English n bahasa arab” yer la..da xpndai sangat kan sob3..

masa tu,,tuhan ja tau cmna perasaan dy..berdepan dengan orang yang tak kenal..kebetulan time  tu ada orang indonesia yang duduk serumah dengan saya..berkenalanlah kami..n tanya dy cmna nk dapatkan wifi..masa tu internet jela satu2nya cara nak berhubung dengan orang Malaysia..

keesokannya kami p daftar ke university n masuk ke kelas..time tu da rmai da kenal..pelajar2 kat sana sangat baik hati..bila diorang tengok kami ramai2 ada yang bertegur sapa..tnya dari mana..bagus diorang ni..alu2kan kedatangan kami..ajak makan la,,time tu rasa cm kenal lama da..

bila time dalam kelas buat kerja kumpulan,,memang membantu..walaupun pada awalnya macam susah nak komunikasi sebab bahasa arab yg diorang cakap tu pelat..lmbat la skit nak paham,,*bdget mcm arab sy xpelat kan,,hihi budak kelas saya time tu ada dari Ireland,korea,filifina,turki n bagai2 la..time dalam kelas cakap bahasa arab walaupun broken...english bila da balik hostel..tu pun broken gak huhu..

masa sy p Qatar tu bulan 12..time tu musim sejuk..kebetulan dalam hostel yang kami tinggal tu ada swimming pool..pagi tu time cuti.. kami berlima xtau nk watapa tau..last2 kami mandi dalam swimming pool tu..percaya x???*kerja gila kan..

mana la pernah orang buat mand pool pagi2 dalam musim sejuk plak tu..sja seronok2..kami2 mandi berlima n dengan kawan dari lubnan..memang suma orang tengok pelik..kami buat derkk ja..buat cm xrasa sejuk...lepas tu teketaq2 sejuk..kecut abes tangan..balik bilik trus mand pkai heater selimut abes satu badan haha..mmg kenanganlah~=)

kisah yang xley lupa jugak bila mana my roommate n i bila bercakap kami akan gunakan English or arab tau..bila sy speak English..some words yg sy xtau dy akan paham ataupun kami akan translate dalam bahasa arab..

bila ckp arab..kalau dua2 tak paham,,,kami akan sama2 tgelak3…time tu la bukak kamus n translate dlm English..*konon2 nak belajar cakap arab la dalam bilik kan =p

masa berlalu dan terus berlalu..sekarang saya amat rindukan kenangan di sana..berkawan dengan pelbagai bangsa daripada pelbagai Negara..kalau ada rezeki teringin sangat nak p sekali lagi untuk perbaiki dan mantapkan bahasa arab saya..teringin sangat2..ada sapa2 nk sponser??ehehe

ni sedikit gambar kenang2gan time sy kat sana..sila jamu mata ya =)


kenderaan pergi dan pulang..*pramugari gulf air ganas!!=)


pantai kat qatar..cantik kan??


 universiti yang saya belajar selama 3 minggu~


 ni la asrama sy..cantik x??macam hotel da hehe


makanan yang dimakan sepanjang kat sana..balik2 jd belon..penat diet!!huhu


sand dune!!best sgt,,jasa baik org msia kt qatar bwk kami p jalan2..


bandar cornish~ replika pearl tu simbol kepada pekerjaan org2 qatar 
sebelum menjadi negara kaya..diorang ni kerja nelayan....


org sibuk shoping sy sibuk amek gambar..*sbb sy da abes shopping hehe
bersama dgn classmate jugak~


mall yang tercantik!! cuba tgk atas mall tu ada lukisan awan..masuk mall ni damai ja rasa..cantik sgt..yg tingkap2 tu bukan betul pon..replika ja..cantik kan??love it!! =)


sebelum balik dapat kitab percuma..


selamat tinggal qatar!!=(

10 comments:

zati embong said...

wah,menarik!

rommate jat masa uni pernah keje qatar.dia engr sime darby.tp da hbes kontrak dah,huhu.dah balik malaysia.hihi

KUREKURE COMEL said...

ehhh...dari td tercari...mana la nisa ni...hehehe....


seronoknyeeeee.....jeles ni...pssttt...dulu mina pun blajor kat sekolah arab...fuuhhh...


byk dah lupe ni...adooii...hihihi..


sgt cantik QATAR....bila la dpt pergi sana kan....

aNiS aNiSa said...

@jat : ye ke??jat xmlwat dy kt sana??best tau =)

@kure2 : carik ke??dlm pic tu xdak sy pn kt situ kak..hehe,,,dlu akak sekolah arab mana??

cantik sgt kak..insyaallah nnt ada la rzeki tu..p bulan madu kt sana dgn mat ehehe

Bidadari Syurga said...

aduh... belajar bahasa arab susah kan...? walaupun hanya 3 minggu tapi rasanya pengalaman tu yg paling indah... takan boleh padam yeak... bestnya...

Rina Rossoneri said...

bertuahnya kamu dapat buat pertukaran pelajar...huhu kalo kita pun takut gak duk sorang2 kat negara asing...leh nangis..kamu nangis x?hehe

Nonie said...

alala..anis tau x minggu ni nonie ade oral bahasa arab..kna ckp 7 ayt je pun,tp xtau la cmne mark nti


xtau nk merapu apa dah..hihhi.1st time ambik arab..dh la lidah mg dh keras :)

aNiS aNiSa said...

@cik bidadari : susah la jugak..tp lama2 alhmdulillah..pernah bljar arab ek?=)

@rina: alhmdulillah...rzeki..kite xngis pon..mayb sbb ada kwn2 kowt..awal2 tu nk ngis gk..tahan ja..pura2 kental ehehe

@nonie: ye ke??insyaallah boleh tu..klu nonie nak tau..lidah org melayu plg lmbut tau..smoga berjaya =)

M a W a D D a H said...

bestnya anis dapat gi sana..seronok dengar cerita anis...bile la nk sampai kat situ nie...tapi adah xreti bahasa arab...adehhh

ch!natsu said...

bestnyer..
bulela ajar chin ckp arab kan? =)

aNiS aNiSa said...

@mawaddah : best sgt adah,,adah ley ja smpai sana..sana byk pkai english =)

@chin: best sgt..ajar arab??ehehe..boley kowt insyaallah =)

@bunga : pasni bunga plak p =)